Reisverslag: drie dagen Stavanger in Noorwegen

Preikestolen Stavanger

Na drie geweldige dagen in Noorwegen met vijf andere foodbloggers en een super reisleidster was het gisteravond wel even afkicken toen ik weer thuis was. Afkicken van het mooie Noorwegen, het super gezelschap, de Noorse zalm, de ontelbare gangendiners en perfect passende wijnen, de serene rustgevende natuur, de Noorse koks en het mooie weer (want ja, gister toen wij landden in korte broek regende het pijpenstelen op Schiphol).

Vandaag mijn eerste reiservaringen naar de regio en stad Stavanger in Noorwegen. We waren er maar 3 dagen, maar oh wat hebben we geweldig veel gedaan en gezien.

Dit reisje was er een van de “nog nooit eerder“. Zo was ik nog nooit eerder mee gegaan op een persreis, was ik nooit eerder in Noorwegen laat staat Stavanger geweest, had ik überhaupt niet eerder van Stavanger gehoord, had ik nog nooit eerder in m’n eentje in een hotel geslapen, heb ik nog nooit zoveel kaviaar gegeten en champagne gedronken, heb ik bij het lekkerste restaurant ooit in m’n leven gegeten, heb ik dingen geproefd die ik nooit eerder op had en is het sinds 150 jaar niet meer zo warm geweest als de afgelopen dagen in Noorwegen. Wat hebben we daar een geluk mee gehad, want de lokale gidsen vertelden dat het normaal rond de 19 graden is met regen.

Al met al bestond Stavanger uit heerlijk eten en vooral heerlijke vis, hiken naar het mooiste uitzicht ooit, alleen maar zon, nog veel meer eten en heel veel wijn, slenteren over het Gladmat festival en uitkijken over de haven, een stukje country side en tot slot: met spierpijn en voldaan terug zitten in het vliegtuig.

Regio Stavanger

Dag 1: aankomst in Stavanger & het lekkerste diner ooit

Afgelopen woensdagochtend heel vroeg begon de culinaire perstrip naar de regio Stavanger. Als culinair journalist mocht ik mee. Noorwegen stond al lange tijd hoog op mijn to visit lijst dus nu kwam het er dan eindelijk van.

Om alvast in Noorse sferen te komen postte ik op de dag van vertrek dit recept voor knekkebrød. Van te voren vroeg ik mij af of ik ook daadwerkelijk knekkebrød zou gaan eten of dat het een typisch beeld is dat wij in Nederland van Scandinavië hebben. Maar, ik kan alvast verklappen, ik heb knekkebrød gegeten – met kaas en zalm – en hij leek ook nog verdacht veel op mijn eigen recept.

Ik ben nooit eerder op culinaire persreis mee geweest dus ik vond het best even spannend wat ik kon verwachten. Bij het verzamelen op Schiphol was het al gelijk gezellig, maar dat kan natuurlijk niet anders met het leuke reisgezelschap Francesca, Lianne, Sabine, Simone, Vi en onze stralende reisleidster Susanne.

Stavanger is maar 1 uur en 25 minuten vliegen vanaf Schiphol, dus om 9.40 stonden we al in de zon in Stavanger. Daar stond de Noorse host Gunhild van Region Stavanger ons op te wachten om ons geheel in stijl in een enorme bus mee te nemen naar het Comfort Hotel Square. Nooit eerder heb ik alleen in een hotelbed geslapen dus de reis begon al ontzettend luxe in het design hotel met heerlijke zachte bedden en een regendouche.

We kregen kort de tijd om onze lange broek om te wisselen voor een zomerse outfit, voordat Gunhild ons mee nam naar Gamla Stan – de oude stad – voor een food safari. Allereerst gingen we naar het Norsk Hermetikkmuseum waar we luisterden naar geschiedenisverhalen over sprotjes uit blik (een soort sardines). Natuurlijk mochten we de sprotjes proeven en ik heb nooit geweten dat vis uit blik zo lekker kan zijn. Mijn favoriet waren die in olijfolie.

Vervolgens nam Gunhild ons mee naar het Gladmat Festival. Dit is een jaarlijks food festival in de haven van Stavanger. Later zal ik hier nog uitgebreider over vertellen. Op het festival kregen we een lunch bij de vismarkt aan de haven: het Fisketorget restaurant, proefden we Belgische truffels met bruine kaas en truffels met chili bij Pralin Sjokoladeverksted, probeerden we Noorse kazen bij Jarlsberg cheese, bekeken we hoe chef Mr. Daniel Rouge Madsen himself eten bereidde.

’s Avonds was het tijd voor een glas champagne in het roof top restaurant van Tango Bar & Kjokken en aten we op de begane grond het allerlekkerste menu, ooit. Ik moet zeggen dat ik pas één keer eerder zo chique uiteten ben geweest, dus veel ervaring heb ik nog niet. Dit maakte het extra bijzonder om zo’ diner mee te mogen maken.

Het begon met de gastheer die vroeg of we voor het drie- of vijfgangenmenu gingen waarop Gunhild cordaat antwoordde: “I’m deciding! We’re taking the five course menu.” Ik ben blij dat ze dat besloten had want ik had geen enkele gang willen missen.

In totaal kregen we een vijfgangenmenu met twee aperitiefjes en tussendoor een zoete slush, dus acht gerechtjes.

Bij elke gang kwam de gastheer uitgebreid vertellen wat voor gerecht we kregen. Het begon met de appetizers: een krabsalade met mosselschuim en crispy pork met Zweedse kaviaar en mosselmayo. Vervolgens kregen we gebakken leng met bloemkoolcrème, gestoomde mosselen en cantharellen; kreeft op huisgemaakt melba toast met venkel en belugakaviaar met kreeft vinaigrette; gebakken tarbot met uitgebakken lardo en kaviaar; een verkoelende aardbeienslush; gerookte en tot slot gebakken eend met asperges en truffel hazelnoot crumble. Het toetje was een pistachecake met rode rozijnen en pistachecreme met citroen ijs. Echt alles smaakte zo ontzettend lekker. Zo heerlijk heb ik nog nooit gegeten en elke wijn paste perfect bij het gerecht. Mocht je in Stavanger zijn en flink wat geld willen uitgeven aan eten, ga dan zeker naar Tango Bar & Kjokken.

Regio Stavanger

Dag 2: 4000 calorieën verbranden op weg naar de Preikestolen

De paar dagen Stavanger bestonden niet alleen maar uit eten. Dag twee was iets sportiever. Nadat we de dag ervoor 4000 calorieën hadden gegeten, gingen we er vandaag 4000 verbranden met een hike naar de Preikestolen. Al vroeg verzamelden we ons aan het uitgebreide ontbijtbuffet van het hotel. Het ontbijt bestond uit verschillende soorten yoghurt waar je toppings bij kon kiezen, je kon zelf brood afsnijden en natuurlijk was er een eindeloze keuze aan eieren, vleeswaren en kazen (je had zelfs een kaasplankje kunnen samenstellen met blauwe kaas, druiven en chutney en al), knekkebrød en heerlijk vers gesneden fruit. Bij een Noors ontbijt mag zalm natuurlijk niet ontbreken, dus zelfs dat stond er tussen.

Na ons vol te hebben gegeten haastten we ons met gids Johannes – beter bekend als Cees – naar de ferry om te beginnen aan de hike naar de Preikestolen. Om 9.30 begon de wandeling en met wat pauzes tussendoor bereikten we rond 12.00 uur de top. Onderweg was behoorlijk steil en pittig, maar het adembenemende uitzicht is het meer dan waard. We maakten foto’s – alhoewel ik niet helemaal met mijn benen over de rand durfde te bungelen – vind ik de foto aardig gewaagd met mijn hoogtevrees (de afgrond is 604 meter naar beneden).

Als je omhoog gaat moet je helaas wel weer altijd naar beneden. De terugweg vond ik op sommige stukken zelfs pittiger dan omhoog, omdat je meer geconcentreerd en gecontroleerd je voeten neer zet. Alles bij elkaar hebben we meer dan 30.000 stappen gezet. En dan geen kleine stappen maar enorme stappen trap op en trap af.

Moe, trots en voldaan waren we rond 14.15 uur weer beneden en namen we de bus terug naar de ferry. Na heerlijk te hebben gedoucht gingen we uiteten bij NB Sørensen. Het eten was vooral ontzettend uitgebreid. We begonnen met vijf appetizers en brood met bruine boter voor het vijfgangen diner met bijpassend wijnarrangement werd geserveerd. We kregen zelfs nog een pre-dessert, wat betekent dat we twaalf gerechtjes hebben gegeten.

In tegenstelling tot het diner de dag ervoor waar we allemaal erg stil door waren geworden, liepen de meningen tijdens dit diner meer uiteen. De koks gebruikten bijzondere producten met originele combinaties, maar helaas was niet alles altijd even goed bereid. De king crab met chili mayonaise en de toast met garnalen uit Groenland en citroen waren ontzettend lekker, maar de heilbot was wat droog, de eend smaakte naar lever en met de hollandaisesaus waren ze wat uitgeschoten. Desondanks was het een speciaal diner en vond ik het bijzonder om alle verschillende smaken te mogen proeven. Veel was voor mij nieuw – zo had ik nog nooit king crab gegeten en ook een deep fried kwarteleitje, garnalenpoeder en gedroogde kaviaar zijn voor mij geen alledaagse zaken.

Rozig ging ik naar bed en die nacht heb ik heerlijk geslapen.

Regio Stavanger

Dag 3: the country side

Spierpijn. Dat was het eerste dat ik dacht toen ik ’s ochtends op stond. Ongeveer overal in mijn lichaam, maar vooral mijn schouders en beenspieren zijn de dag ervoor flink op de proef gesteld.

Gelukkig hadden we deze keer meer tijd om rustig te ontbijten dus konden we extra genieten van het uitgebreide ontbijtbuffet voor we moesten uitchecken. Na het ontbijt vertrokken we met een bus richting de schapen farm de Hodne Gârd in Rennesøy waar meneer Guttorm en zijn vrouw Bente een ontzettend mooie boerderij hebben met Angus runderen en wilde schapen. We kregen een rondleiding en als souvenir kregen we Angus beef mee.

Daarna nam de bus ons mee naar Hanasand Gârd & Kjokken (farm en keuken) in Rennesøy. Stig Jacob en zijn vrouw Monica runnen een enorme farm waar ze tomaten verbouwen, maar ook komkommers, paprika, chili’s en frambozen. Hier aten we een heerlijke kom huisgemaakte tomatensoep met zelfgebakken brood en roomboter.

Terug in Stavanger hadden we nog wat vrije tijd om het Gladmat Festival te bezoeken en door de schattige straten van Stavanger te slenteren.

Om 15.30 uur zat het er helaas op en vertrok de bus naar het vliegveld. In Stavanger was het 25 graden, dus we kwamen met onze korte broeken aan in regenend Amsterdam. Gelukkig was het niet koud, maar ik denk niet dat het vaak voorkomt dat het in Noorwegen mooier weer is dan bij ons.

Dit was mijn reisverslag van drie dagen Stavanger. Volgens mij hebben we er in die korte tijd alles uitgehaald. Het was een druk programma, maar perfect geregeld door iedereen van Vist Norway, Region Stavanger en door Cherry Picker natuurlijk. Volgens mij heb ik mij nooit eerder zo verwend gevoeld op reis. Heel bijzonder om eens zo’n reis mee te maken.

Grappig is dat het inmiddels alweer dagen geleden lijkt dat we aan de sprotjes zaten, terwijl dit pas eergisteren was. Dat is het leuke aan zoveel zien en doen in relatief korte tijd. Sowieso wil ik nog eens terug naar Noorwegen, maar dan met een campervan door de natuur toeren en stoppen waar je wil, zalm eten en van de rust genieten.

Binnenkort zal ik nog wat uitgebreider schrijven over de leuke plekken en hotspots in de regio Stavanger, wat er zoal te doen is in de omgeving en over het food festival Gladmat en waarom je écht eens naar Stavanger moet gaan.

Ben jij wel eens in Stavanger of Noorwegen geweest?